IT tip og trick

 
IT
 

Slet ledig plads på harddisken

Det er almindelig kendt, at når du sletter en fil på harddisken, så slettes den ikke helt. Windows sletter bare optegnelsen om den fra FAT-tabellen (den tabel, der holder styr på indholdet af harddisken). Men lige så lidt, som det hjælper at slette et kapitel fra indholdsfortegnelsen i en bog, hvis man ikke river siderne ud af bogen, nytter det at nøjes med kun at slette filen i Windows.

Nævenyttige personager kan så let som ingenting gå ind og genskabe filen ved at læse direkte på harddisken, så længe du ikke har sørget for at overskrive det område på harddisken, som filen ligger gemt på rent fysisk.

Det kan du klare med det lille program cipher, der følger med Windows 7 (og også var at finde i både Vista og XP Professional). Programmet ligger faktisk så godt gemt, at du skal have fat i kommandoprompten og skriv
  
cipher /w:X
 
hvor X er bogstavet på det drev eller den partition, du ønsker at slette ledig plads på. Tryk på Enter-tasten og vent tålmodigt. Det kan nemlig godt tage rigtig lang tid, for cipher overskriver hver eneste sektor på den fysiske harddisk med tilfældige tegn og værdier, så det bliver totalt umuligt for ubehagelige personager at genskabe indholdet igen.

     
Ny gratis kontorpakke
     
Fra libreoffice, hent den her: http://www.libreoffice.org/download/

 
 
 

 

 Posted by at 21:51