Transformatortårne i kunsten

 
Installation. Randi & Katrine fylder Arkens svære kunstakse, så man helt glemmer, at den er stor og rå som en lagerhal.

Installation. Randi & Katrine fylder Arkens svære kunstakse, så man helt glemmer, at den er stor og rå som en lagerhal.

Mette Sandbye, der er institutleder på Institut for Kunst og Kulturvidenskab, har skrevet en interessant artikel om kunstnergruppen Randi & Katrine, der indtil november 2015 udstiller på Kunstmuseet Arken. Udstillingen hedder “Randi & Katrine mellem Tårne” og vi har herfra fået Mette Sandbyes tilladelse til at bringe artiklen, hvilket Mette skal have stor tak for.
Så rigtig god læselyst:
Artikel fra Weekendavisen om Randi og Katrines udstilling på Arken.

Se også Arkens side om udstillingen.

Se også pressemeddelelse om udstillingen.




Kunstmaleren Poul Anker Bech er mig bekendt den eneste maler der har anvendt transformatortårne som motiver i sine malerier.

Claus Grymer skriver bl.a. således i Kristeligt Dagblad:

Hvilken funktion har et transformatortårn dog på en næsten vinter- øde strandbred? Ingen som helst.

Og dette er netop pointen. Transformatortårnet, en hyppig rekvisit i maleren Poul Anker Bechs billeder, minder om en sammenhæng, der var engang. Nu er kun fragmenterne tilbage. De har ingen steder at være mere, men er her alligevel. Ofte på helt forkerte steder. Men alle steder er forkerte. I den herskende meningsløshed findes ingen reservater for mening. Civilisationen er som en losseplads ved afgrundens rand. Helt derud kommer vi med Bechs værker.

Randers Kunstmuseum viste indtil 20. februar 2011 udstillingen det tabte land, bestående af Poul Anker Bech’s mest monumentale malerier.

Nedenfor et  par eksempler:

Poul Anker Bech - det tabte land Poul Anker Bech - det tabte land
—————————————————————————————————————————————
 Og her yderligere et billede af kunstneren:
  Tårn og motorcykelbetjent af Poul Anker Bech
 Læs mere om kunstneren på Dansk Wikipedia.

 

 Posted by at 19:26